Kosmetiikka- ja pesuainemarkkinat jatkavat tasaista kasvuaan

Teknokemian Yhdistys (info a teknokemia.fi), 15.2.2013

Vuonna 2012 teknokemian alan kokonaismarkkinat kasvoivat Suomessa 2,0 %. Kaikilla sektoreilla saavutettiin kasvua. Alan tuotteisiin kuuluvat sekä kuluttajille että ammattikäyttöön tarkoitetut kosmetiikka- ja hygieniatuotteet sekä pesu-, puhdistus- ja hoitoaineet.

Teknokemian alan kotimaan myynti pääryhmittäin vuonna 2012

Tuoteryhmä

Kotimaiset valmisteet

Tuontitavarat

Yhteensä milj €

Muutos % 2012/2011

Kosmetiikka- ja hygieniatuotteet593604181,6
Kodin pesu- ja puhdistusaineet12941052,0
Laitosten- ja teollisuuden pesu-, puhdistus- yms. valmisteet3240720,8
Muut teknokemian alan valmisteet13173110,2
Yhteensä1165106262,0

Kosmetiikka- ja hygieniatuotteet

Kosmetiikka- ja hygieniatuotteiden kokonaismyynti kasvoi lähes 2 %. Eniten myynti nousi parfyymit ja tuoksut -tuoteryhmässä (7 %). Lisäksi ihonhoito- sekä hygieniatuotteiden myynnit kasvoivat 2 % ja värikosmetiikan myynti nousi 1 %. Myös hiustenhoitokategorian kehitys oli positiivista. Kosmetiikan myynnin kehitys näkyy erityisesti erikoisjakelukanavissa. Apteekkikosmetiikan myynti kasvoi lähes 7 % ja selektiivisen kosmetiikan 4 %. Apteekkikosmetiikan myynti keskittyy erityisesti ihonhoitoon, jossa myynti kasvoi 6 %. Selektiivisen kosmetiikan myynnin veturina toimivat tuoksut ja parfyymit 13 % kasvulla. Keskiverto suomalainen käyttää rahaa kosmetiikkaan vuodessa arviolta noin 170 euroa.

Kosmetiikka- ja hygieniatuotteet 2012

Tuoteryhmä

milj. €

Muutos % 2012/2011

Parfyymit ja tuoksut (miehet ja naiset)20,17,4
Värikosmetiikka69,80,8
Ihonhoito107,22,3
Hiustenhoitovalmisteet130,30,4
Hygieniatuotteet90,92,2
Yhteensä418,31,6

Kodin pesu- ja puhdistuaineet

Kodin pesu- ja puhdistusaineiden myynti kasvoi 2 %. Näihin tuotteisiin kuuluvat tekstiilien pesu- ja puhdistusaineet, astianpesuaineet sekä kodin puhdistus- ja hoitoaineet. Myynnin kehitys vaihteli tuoteryhmittäin 1 - 3 % välillä. Kodin pesu- ja puhdistusaineisiin suomalainen käyttää keskimäärin noin 43 euroa vuodessa.

Kodin pesu- ja puhdistusaineet 2012

Tuoteryhmä

milj. €

Muutos % 2012/2011

Tekstiilien pesu- ja puhdistusaineet55,12,8
Astianpesuaineet29,60,5
Kodin puhdistus- ja hoitoaineet20,52,1
Yhteensä105,32,0

Laitosten ja teollisuuden pesu- ja puhdistusaineet

Laitosten ja teollisuuden pesu- ja puhdistusaineiden yms. valmisteiden myynti kehittyi positiivisesti monen heikomman vuoden jälkeen. Nämä markkinat kasvoivat 1 %.

Laitosten ja teollisuuden pesu-, puhdistus- yms. valmisteet

Tuoteryhmä

milj. €

Muutos % 2012/2011

Tekstiilien pesu- ja hoitoaineet10,3-3,0
Siivousaineet16,11,4
Astioiden ja instrumenttien pesuaineet19,00,7
Teollisuuspesuaineet ja kemikaalit17,21,2
Henkilökohtaiset hygieniavalmisteet9,83,9
Yhteensä72,30,8

 
Koko teknokemian kokonaismarkkina-arvo 2012 oli 626,3 miljoonaa euroa, josta kosmetiikan osuus oli 67 %, kodin pesu- ja puhdistusaineiden 17 %, laitosten ja teollisuuden pesu- ja puhdistusaineiden 12 % sekä muiden teknokemian valmisteiden 5 %. Luvut perustuvat Teknokemian Yhdistys ry:n (TY) jäsenyritysten ilmoittamiin lukuihin, joiden arvoperustana on kotimaan myynti asiakkaalle ilman arvonlisäveroa. Teknokemian Yhdistyksen jäsenyritykset kattoivat vuonna 2012 noin 90 % koko alan markkinoista.

Lisätietoja:
Sari Karjomaa
toimitusjohtaja
sari.karjomaa a teknokemia.fi
puh. 09 1728 4335

Eeva-Mari Karine
asiantuntija
eeva-mari.karine a teknokemia.fi
puh. 09 1728 4336

Tilastotietoa



Takaisin
Yhteenveto: Tilastot 2012
Yhteenveto: Tilastot 2012
26 KB, päivitetty 5.2.2015
Suomen kosmetiikkamarkkinat 2012
Suomen kosmetiikkamarkkinat 2012
Esitys Suomen kosmetiikkamarkkinoista 2012
193 KB, päivitetty 5.2.2015