Kosmetiikan ja pesuaineiden myynti jatkoi maltillista kasvuaan alkuvuonna

Teknokemian Yhdistys ry (info a teknokemia.fi), 3.9.2012

Teknokemian alan kokonaismarkkinat kasvoivat Suomessa vuoden 2012 tammi-kesäkuussa 1,8 %. Alan tuotteisiin kuuluvat sekä kuluttajille että ammattikäyttöön tarkoitetut kosmetiikka- ja hygieniatuotteet sekä pesu-, puhdistus- ja hoitoaineet.

Kosmetiikka- ja hygieniatuotteiden myynti kasvoi 1,2 %. Tuoteryhmätasolla parhaiten pärjäsivät parfyymit ja tuoksut 12 % kasvulla. Myös värikosmetiikka-, hiustenhoito- ja hygieniatuotteiden myynti kehittyi positiivisesti. Kaikkien näiden tuoteryhmien kasvu oli 2 % tuntumassa. Ainoastaan ihonhoitotuotteiden myynti laski (-1 %). Kosmetiikan myynnin kehitys on myös jakelukanavakohtaista. Positiivisimmin kehittyi selektiivisen kosmetiikan myynti.

Kodin pesu- ja puhdistusaineiden myynti kasvoi lähes 4 %. Näihin tuotteisiin kuuluvat tekstiilien pesu- ja puhdistusaineet, astianpesuaineet sekä kodin puhdistus- ja hoitoaineet. Myynnin kehitys vaihteli tuoteryhmittäin 2 ja 4 % välillä.

Laitosten ja teollisuuden pesu- ja puhdistusaineiden myynti saavutti pienen kasvun monen heikomman vuoden jälkeen. Nämä markkinat kasvoivat 0,4 %.

Koko teknokemian kokonaismarkkina-arvo 1-6 kk 2012 oli 321,0 miljoonaa euroa, josta kosmetiikan osuus oli 66 %, kodin pesu- ja puhdistusaineiden 17 %, laitosten ja teollisuuden pesu- ja puhdistusaineiden 12 % sekä muiden teknokemian valmisteiden 6 %.

Luvut perustuvat Teknokemian Yhdistys ry:n (TY) jäsenyritysten ilmoittamiin lukuihin, joiden arvoperustana on kotimaan myynti asiakkaalle ilman arvonlisäveroa. Teknokemian Yhdistyksen jäsenyritykset kattavat noin 90 % koko alan markkinoista.



Takaisin