Teknokemian alan kokonaismarkkinoiden kasvu hidastui

Teknokemian Yhdistys ry (info a teknokemia.fi), 10.2.2012

Kosmetiikka- ja hygieniatuotteiden, pesu- ja puhdistusaineiden sekä muiden teknokemian alan tuotteiden kokonaismarkkinoiden arvo vuonna 2011 oli 618 miljoonaa euroa. Luku kattaa sekä kuluttaja- että ammattituotteet. Koko alan myynnin kehitys vuonna 2011 oli 0,4 %, kun se vuonna 2010 oli 1,0 %.

Kosmetiikka- ja hygieniatuotemarkkinat pysyivät stabiilina. Parfyymien ja tuoksujen, värikosmetiikan ja hygieniatuotteiden myynti kasvoi hieman, kun taas ihon- ja hiustenhoidon myynnin arvo laski. Koko kosmetiikka- ja hygieniatuotesektorin myynti kasvoi alkuvuonna 1,5 %. Maltillisemman loppuvuoden jälkeen koko vuoden 2011 myynnin arvo oli yhteensä 416 miljoonaa euroa, mikä vastaa edellisvuoden myyntiä.

Kodin pesu- ja puhdistusaineiden vuoden 2011 myynti kasvoi 2,4 % vuoteen 2010 verrattuna. Koko sektorin arvo oli 103 miljoonaa euroa. Lukuun sisältyvät pyykinpesu- ja puhdistusaineet, astianpesuaineet sekä kodin puhdistus- ja hoitoaineet. Kasvu selittyy pääosin kahden jälkimmäisen tuoteryhmän kehityksellä. Tammi-kesäkuussa myynti kasvoi 0,7 % edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Positiivisen loppuvuoden ansiosta koko vuoden kehitykseksi muodostui 2,4 %.

Laitosten ja teollisuuden pesu- ja puhdistusaineiden myynti laski 2,3 %. Myynti piristyi hieman kahdella viimeisellä vuosineljänneksellä, sillä alkuvuodesta myynnin lasku oli vielä 3,5 % edellisvuoden samaan ajanjaksoon verrattuna. Tuotteisiin kuuluvat laitoksille ja teollisuudelle tarkoitetut pyykinpesu- ja hoitoaineet, siivousaineet, astioiden ja instrumenttien pesuaineet, teollisuuden pesuaineet ja kemikaalit sekä henkilökohtaisen hygienian tuotteet. Sektorin kokonaismyynnin arvo oli 72,5 miljoonaa euroa.

Luvut perustuvat Teknokemian Yhdistys ry:n (TY) jäsenyritysten ilmoittamiin lukuihin, joiden arvoperustana on kotimaan myynti asiakkaalle ilman arvonlisäveroa. Luvut eivät siis ole kuluttajahintoja.
Teknokemian Yhdistyksen jäsenyritykset kattoivat vuonna 2011 noin 90 % koko alan markkinoista.



Takaisin
Tiedote: Teknokemian alan kokonaismarkkinoiden kasvu hidastui 2011
Tiedote: Teknokemian alan kokonaismarkkinoiden kasvu hidastui 2011
17 KB, päivitetty 5.2.2015
Yhteenveto: Tilastot 2011
Yhteenveto: Tilastot 2011
21 KB, päivitetty 5.2.2015
Suomen kosmetiikkamarkkinat 2011
Suomen kosmetiikkamarkkinat 2011
Esitys Suomen kosmetiikkamarkkinoista 2011
358 KB, päivitetty 5.2.2015