Teknokemian alan myynti kasvoi alkuvuonna

Teknokemian Yhdistys ry (info a teknokemia.fi), 1.9.2011

Teknokemian alan kokonaismarkkinat kasvoivat Suomessa vuoden 2011 tammi-kesäkuussa 1,1 %. Alan tuotteisiin kuuluvat kuluttajille ja ammattikäyttöön tarkoitetut kosmetiikka- ja hygieniatuotteet sekä pesu-, puhdistus- ja hoitoaineet.

Kosmetiikka- ja hygieniatuotteiden myynti kasvoi 1,5 %. Suurimmat kosmetiikan tuoteryhmät ovat
hiustenhoito, ihonhoito ja hygienia. Hiustenhoitotuotteet kattavat 32 % koko kosmetiikka- ja hygieniamarkkinasta, ihonhoito 27 % ja hygieniatuotteet 22 %.

Kodin pesu- ja puhdistusaineiden kokonaismarkkinan arvo kasvoi 0,7 %. Näihin tuotteisiin kuuluvat
tekstiilien pesu- ja puhdistusaineet, astianpesuaineet sekä kodin puhdistus- ja hoitoaineet.

Laitosten ja teollisuuden pesu- ja puhdistusaineiden myynti laski 3,5 %.

Koko teknokemian kokonaismarkkina-arvo 1-6 kk 2011 oli 315,6 miljoonaa euroa, josta kosmetiikan
osuus oli 66 %, kodin pesu- ja puhdistusaineiden 16 %, laitosten ja teollisuuden pesu- ja puhdistusaineiden 12 % sekä muiden teknokemian valmisteiden 6 %.

Luvut perustuvat Teknokemian Yhdistys ry:n (TY) jäsenyritysten ilmoittamiin lukuihin, joiden arvoperustana on kotimaan myynti asiakkaalle ilman arvonlisäveroa. Teknokemian Yhdistyksen jäsenyritykset kattavat noin 90 % koko alan markkinoista. Vuoden 2010 vertailuluvut on päivitetty vastaamaan vuoden 2011 lukuja.



Takaisin