Kosmetiikka- ja pesuainemarkkinat jatkoivat pientä kasvuaan

Teknokemian Yhdistys ry (info a teknokemia.fi), 7.2.2011

Teknokemian ala jatkoi maltillista kehitystään vuonna 2010. Suomen kosmetiikka- ja pesuainemarkkinoiden arvo oli 626 miljoonaa euroa markkinoiden kasvaessa vuoteen 2009 verrattuna 1,0 %.

Kosmetiikka- ja hygieniatuotteiden myynti nousi 2,0 % markkinoiden kokonaisarvon ollessa 418 miljoonaa euroa. Kasvu vaihteli eri tuoteryhmien välillä: Suurimman tuoteryhmän hiustenhoidon (osuus kosmetiikkamarkkinoista 33 %) myynti nousi 1,1, %, kun taas hygieniatuotemarkkinoiden (22 %) arvo laski 0,3 %. Ihonhoito (25 %) kasvoi 5,3 % ja värikosmetiikka (16 %) 1,4 %. Myös parfyymit ja tuoksut (4 %) lähti pirteään kasvuun 4,4 % heikon edellisvuoden jälkeen.

Teknokemian Yhdistyksen tilastojen pohjalta tehdyn arvion mukaan suomalainen käyttää vuosittain keskimäärin noin 170 euroa kosmetiikka- ja hygieniatuotteisiin.

Kodin pesu- ja puhdistusaineisiin kuuluvat tekstiilien pesu- ja puhdistusaineet, astianpesuaineet sekä kodin puhdistus- ja hoitoaineet. Kokonaisuudessaan näiden tuotteiden myynti kasvoi 0,5 %. Markkinoiden arvo oli 101 miljoonaa euroa. Tekstiilien pesu- ja puhdistusaineiden myynti laski 0,7 %, kun taas astianpesuaineiden myynti kehittyi oli 3,8 %. Myös kodin pesu- ja puhdistusaineiden myynti oli laskusuuntaista -0,8 % kehityksellä. Kodin pesu- ja
puhdistusaineisiin suomalainen käyttää keskimäärin 43 euroa vuodessa.

Laitosten ja teollisuuden pesu- ja puhdistusaineiden myynti laski -6,5 %.

Luvut perustuvat Teknokemian Yhdistys ry:n jäsenyritysten ilmoittamiin lukuihin vuodelta 2010. Teknokemian Yhdistyksen jäsenyritykset kattavat arviolta 90 % koko alan markkinoista.



Takaisin