Teknokemian ala palannut kasvu-uralle

Teknokemian Yhdistys ry (info a teknokemia.fi), 1.9.2010

Teknokemian alan kokonaismarkkinat kasvoivat Suomessa vuoden 2010 tammi-kesäkuussa 1,7 %. Alan tuotteisiin kuuluvat kosmetiikka- ja hygieniatuotteet sekä pesu- ja puhdistusaineet.

Kosmetiikka- ja hygieniatuotteiden myynti nousi 2,4 %. Suurimmat tuoteryhmät ovat hiustenhoito, ihonhoito ja hygienia. Hiustenhoitotuotteet kattavat 33 % koko kosmetiikka- ja hygieniatuotemarkkinasta, ihonhoito- 27 % ja hygieniatuotteet 22 %.

Kodin pesu- ja puhdistusainemarkkinoilla kasvua oli 2,8 %. Kodin pesu- ja puhdistusaineisiin kuuluvat tekstiilien pesu- ja puhdistusaineet, astianpesuaineet sekä kodin puhdistus- ja hoitoaineet.

Laitosten ja teollisuuden pesu- ja puhdistusaineiden myynnin kehitys oli -6,3 %.

Kokonaismarkkina-arvot 1-6 kk 2010 olivat:

  • Koko teknokemian ala 320,4 milj. euroa
  • Kosmetiikka- ja hygieniatuotteet 211,8 milj. euroa
  • Kodin pesu- ja puhdistusaineet 51,0 milj. euroa
  • Laitosten ja teollisuuden pesu- ja puhdistusaineet 37,7 milj. euroa
  • Muut teknokemian alan valmisteet 19,9 milj. euroa


Luvut perustuvat Teknokemian Yhdistys ry:n (TY) jäsenyritysten ilmoittamiin lukuihin (arvoperuste:
nettolaskutus asiakkaalle ilman arvonlisäveroa, kotimaan myynti). TY:n jäsenyritykset kattavat keskimäärin 90 % alan markkinoista.



Takaisin
Yhteenveto: Tilastot 1-6 kk 2010
Yhteenveto: Tilastot 1-6 kk 2010
15 KB, päivitetty 5.2.2015