Kosmetiikka- ja pesuainemarkkinoilla kasvua 2009

Teknokemian Yhdistys ry (info a teknokemia.fi), 16.3.2010

Teknokemian ala jatkoi kasvuaan vuonna 2009. Suomen kosmetiikka- ja hygieniatuotemarkkinoiden arvo oli 416 miljoonaa euroa ja muutos vuoteen 2008 verrattuna oli 1,7 %. Pesu- ja puhdistusvalmisteiden myynti kasvoi kuluttajatuotteissa voimakkaasti 7,0 % ja laitosten ja teollisuuden ammattilaistuotteissa 2,1 %. Yhteensä kuluttaja- ja ammattilaispesuainemarkkinan arvo oli 180 miljoonaa euroa.

Luvut perustuvat Teknokemian Yhdistys ry:n jäsenyritysten ilmoittamiin lukuihin vuodelta 2009. Teknokemian Yhdistyksen jäsenyritykset kattavat arviolta 90 % koko alan markkinoista.

Kosmetiikka- ja hygieniatuotemarkkinat

Suurin kasvu nähtiin hygieniatuoteryhmässä. Hiustenhoito on vuodesta toiseen arvoltaan suurin tuoteryhmä. Ihon- ja hiustenhoitotuotteiden myynti laski maltillisesti, mihin vaikutti omalta osaltaan kuluttajan siirtyminen osittain edullisempiin hintaluokkiin.

Pesu- ja puhdistusainemarkkinat

Laitoksille ja teollisuuteen tarkoitettujen ammattilaispesu-, puhdistus- ja siivousaineiden myynnissä merkittävin kasvu nähtiin henkilökohtaisen hygienian tuoteryhmässä. Tämä kasvu selittyy suurelta osin sillä, että käsihygieniatuotteet myivät hyvin. Vuoden 2009 aikana käsihygieniatuoteryhmään tuli uusia toimijoita ja uusia käsihygieniatuotteita lanseerattiin paljon



Takaisin
Tiedote: Kosmetiikka- ja pesuainemarkkinoilla kasvua 2009
Tiedote: Kosmetiikka- ja pesuainemarkkinoilla kasvua 2009
83 KB, päivitetty 5.2.2015
Yhteenveto: Tilastot 2009
Yhteenveto: Tilastot 2009
83 KB, päivitetty 5.2.2015