Suomalainen panostaa ihon- ja hiustenhoitoon

Teknokemian Yhdistys ry (info a teknokemia.fi), 7.7.2020

Käytämme kosmetiikkaa ja henkilökohtaisen hygienian tuotteita päivittäin ja ne ovat osa toimivaa ja viihtyisää arkeamme. Suomen kosmetiikkamarkkinoiden arvo kuluttajahinnoissa oli vuonna 2019 vähän yli miljardi euroa ja keskimäärin suomalainen käytti kosmetiikkaan rahaa 186 euroa.1  

Vuonna 2019 Suomen kosmetiikkamarkkinat kasvoivat lähes kolme prosenttia. Erityisesti ihonhoitotuotteiden, esimerkiksi kasvojenhoito- ja aurinkosuojavalmisteiden, kysyntä kasvoi. Ihonhoitotuotteiden myynti saavutti vähän yli seitsemän prosentin kasvun. Vuodesta toiseen suomalainen ostaa suhteessa muita eurooppalaisia enemmän hiustenhoitotuotteita. Kosmetiikkaan käytetystä rahasta hiustenhoitovalmisteisiin suomalainen käytti lähes kolmanneksen, kun vastaavasti keskimääräinen eurooppalainen noin viidenneksen. Hiustenhoitotuotteiden myynti kasvoi Suomessa vuonna 2019 kolme prosenttia. 

Myös tuoksujen ja henkilökohtaisen hygienian tuotteiden, kuten hammastahnojen, myynti nousi hieman. Henkilökohtaisten hygienian tuotteiden myynnin ennakoidaan kasvavan merkittävästi vuonna 2020. 

Kuva2

 Kuva 1. Kosmetiikan tuoteryhmien myynnin kehitys vuonna 2019. 

Korona vaikuttaa kosmetiikkamarkkinoihin 

Teknokemian Yhdistys selvitti jäsenyrityksiltään koronan vaikutuksia kosmetiikkateollisuuteen2. Suurin osa vastaajista ennakoi myynnin laskua tälle vuodelle, vaikka yleisesti kosmetiikkateollisuuden odotetaan toipuvan koronan vaikutuksista suhteellisen nopeasti. Tähän asti korona on vaikuttanut erityisesti myyntiin kivijalkakaupoissa, suoramyyntiin sekä myyntiin kampaamoille ja kauneushoitoloille. Alkuvuonna 2020 kysyntää oli etenkin ihonhoitotuotteilla sekä henkilökohtaisen hygienian valmisteilla kuten saippuoilla.  

Lisätietoja: 
Asiantuntija Eeva-Mari Karine 
eeva-mari.karine (at) teknokemia.fi


[1] Luvut perustuvat Teknokemian Yhdistys ry:n ja Cosmetics Europen vuoden 2019 tilastolukuihin. Tiedotteen luvut ovat kuluttajahintoja.

[1] Teknokemian Yhdistys ry selvitti viikolla 24 yritysjohdon näkemyksiä koronan vaikutuksesta alan liiketoimintaan. Kyselyyn saatiin 25 vastausta ja vastausprosentti oli 49.



Takaisin