Koronatilanteen vaikutus kosmetiikka- ja hygieniateollisuuteen

Teknokemian Yhdistys ry (info a teknokemia.fi), 18.6.2020

Kosmetiikka- ja hygieniateollisuudella on ratkaiseva rooli koronaviruksen ehkäisyssä, koska se tarjoaa kuluttaja- ja ammattituotteita esimerkiksi pintojen, tekstiilien ja henkilökohtaiseen hygieniaan sekä ihonhoitoon. Koronaepidemia on muuttanut alan tuotteiden kysyntää, minkä vuoksi moni alan toimija on sopeuttanut toimintaansa. Epidemian tähänastiset taloudelliset vaikutukset ovat sektorikohtaisia. 56 prosenttia vastaajista[1] ennakoi kuitenkin loppuvuoden liikevaihdon laskevan.

  •  64 % vastanneista kokee koronatilanteen vaikuttaneen liikevaihtoon negatiivisesti alkuvuonna ja yli puolet ennakoi myös loppuvuoden 2020 liikevaihdon laskua.
  • Ammattipuhtaus- ja hygienia-alan yrityksillä on positiivisimmat odotukset loppuvuoteen ja moni arvioi liikevaihtonsa kasvavan. Erityisesti käsien ja pintadesinfiointiaineiden kysyntä on ollut voimakasta. Sen sijaan hotelli- ja ravintola- sekä pesula-alan valmisteiden kysyntä on heikentynyt.
  • Kodin pesu- ja puhdistusainesektorin kokonaistilanne ei ole merkittävästi muuttunut.
  • Kosmetiikkateollisuudessa suurin osa vastaajista ennakoi loppuvuoden liikevaihdon laskua, vaikka yleisesti kosmetiikkateollisuuden odotetaan toipuvan koronan vaikutuksista suhteellisen nopeasti. Tähän asti korona on vaikuttanut erityisesti myyntiin kivijalkakaupoissa, suoramyyntiin sekä myyntiin kampaamoille ja kauneushoitoloille. Alkuvuonna kysyntää oli erityisesti henkilökohtaisen hygienian valmisteilla ja ihonhoitotuotteilla. Värikosmetiikan kysyntää tilanne heikensi. 
  • Tuotteiden verkkokauppamyynnin katsotaan vahvistuneen. Tilanne on myös kannustanut yrityksiä kehittämään verkkokauppaa.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Sari Karjomaa
sari.karjomaa (at) teknokemia.fi
p. 050 342 9934

Asiantuntija Eeva-Mari Karine
eeva-mari.karine (at) teknokemia.fi
p. 050 338 4236


[1] Tiedot perustuvat Teknokemian Yhdistys ry:n viikolla 24 tehtyyn yritysjohdon kyselyyn koronan vaikutuksesta alan liiketoimintaan. Kyselyyn saatiin 25 vastausta ja vastausprosentti oli 49.



Takaisin