Yhä useampi ostaa kosmetiikkaa verkkokaupasta

Teknokemian Yhdistys ry (info a teknokemia.fi), 7.4.2020

Kosmetiikan[1] digiostaminen kasvattaa suosiotaan. Jo lähes puolet suomalaisista on ostanut joskus kosmetiikkaa verkosta. Erityisesti naiset asioivat verkossa. Heistä 58 prosenttia ostaa ainakin osan käyttämästään kosmetiikasta verkkokaupasta, osoittaa Teknokemian Yhdistys ry:n kuluttajakysely[2]. Muun muassa ostamisen helppous ja tuotteiden laajempi valikoima koetaan digiostamisen eduiksi. Kivijalan valikoima ja tuotteiden näkeminen ennen ostopäätöstä on tärkeää puolestaan niille, jotka eivät tee kosmetiikan verkko-ostoksia.   

Kosmetiikkaa verkosta -kuluttajakyselyn mukaan verkko vahvistuu edelleen kosmetiikan myyntikanavana. 44 prosenttia kuluttajista kertoo käyneensä kosmetiikan digiostoksilla. Vuonna 2018 vastaavasti vain vähän yli kolmannes kertoi ostaneensa kosmetiikkaa verkosta.  

Kosmetiikan verkko-ostoksia tekevien naisten määrä on kasvanut tasaisesti, sen sijaan verkosta kosmetiikkaa ostavien miesten määrä on pysynyt ennallaan: noin kolmannes miehistä asioi kosmetiikan digiostoksilla. Kosmetiikan ostaminen verkosta on yleisintä nuorten aikuisten (25-34-vuotiaat) keskuudessa. Selvitys osoittaa, että erityisesti 25-34 -vuotiaiden kiinnostus kosmetiikan digiostamiseen on muutamassa vuodessa kasvanut merkittävästi: heistä 64 prosenttia ostaa jotain kosmetiikkaa ja lähes kolmannes puolet tai enemmän käyttämästään kosmetiikasta verkosta.

meikit siveltimet pixabay verkkovaraani

Kuluttajat hakevat ihonhoitotuotteita verkosta

Ihonhoitotuotteiden suosio näkyy myös verkkokaupassa. Tutkimuksen mukaan 64 prosenttia kosmetiikan verkkokaupoilla kävijöistä – iästä riippumatta – ostaa ihonhoitotuotteita, naisista jopa 75 prosenttia. Myös hiustenhoitotuotteita ostetaan aktiivisesti: puolet kertoo hankkineensa hiustenhoitotuotteita kuten sampoota, hoitoainetta tai viimeistelytuotetta kosmetiikkaa myyvästä verkkokaupasta. 

18‒24 -vuotiaiden digiostoskorista löytyy useimmin meikkejä. Lisäksi miehet ostavat naisia useammin henkilökohtaisen hygienian tuotteita, kuten deodorantteja ja parranhoitotuotteita. 

Ostamisen helppous ja tuotevalikoima houkuttaa digiostoksille

Tutkimuksen mukaan yleisimpiä syitä kosmetiikan verkko-ostoksiin ovat hinta, ostosten tekemisen helppous ja vertailumahdollisuus. Ne, jotka eivät osta kosmetiikkaa verkosta, kokevat kivijalan valikoimat riittäviksi tai haluavat nähdä ostamansa tuotteen ennen ostopäätöstä. Kivijalasta saatavan henkilökohtaisen neuvonnan tärkeys korostuu 66-75-vuotiailla.  

Kaiken kaikkiaan kuluttajat asioivat eri verkkokaupoissa tasaisesti: Naiset ostavat kosmetiikkaa niin kotimaisen brandin omasta verkkokaupasta kuin ulkomaisesta verkkokaupasta. Miehet asioivat sen sijaan naisia useammin kotimaisessa kosmetiikan verkkokaupassa. Erityisesti nuoret aikuiset suosivat ulkomaisia kosmetiikan verkkokauppoja.  

Suomen kosmetiikkamarkkinat lyhyesti[3]

  • Markkinoiden koko vuonna 2018 oli arviolta 970 miljoonaa euroa (RSP).
  • Keskimäärin suomalainen käyttää vuosittain rahaa kosmetiikkaan 176 euroa.

Lisätietoja:

Eeva-Mari Karine /Asiantuntija, Teknokemian Yhdistys ry
eeva-mari.karine (at) teknokemia.fi / p. 050 338 4236


[1] Kosmetiikkaa ovat tuoksut, meikit, ihon- ja hiustenhoitotuotteet sekä henkilökohtaisen hygienian valmisteet.

[2] Teknokemian Yhdistys ry selvitti Kosmetiikkaa verkosta 2020 -kuluttajakyselyllä suomalaisten kosmetiikan ostoa verkkokaupoista sekä ostohalukkuuteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin Bilendin toimesta viikolla 8 ja siihen vastasi 1000 suomalaista. Otos edustaa 18-75-vuotiasta väestöä sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Tutkimus on tehty myös vuosina 2018 ja 2019.

[3] Lähde: Teknokemian Yhdistyksen tilastot vuodelta 2018.



Takaisin