Kosmetiikan verkko-ostaminen kasvattaa suosiotaan

Teknokemian Yhdistys ry (info a teknokemia.fi), 3.4.2019

Kosmetiikan ostaminen verkkokaupasta kasvattaa suosiotaan. Vähän yli 40 prosenttia kuluttajista ostaa ainakin osan käyttämästään kosmetiikasta verkkokaupasta, osoittaa Teknokemian Yhdistys ry:n kuluttajakysely[1]. Muun muassa laajempi tuotevalikoima ja tuotteiden ostamisen helppous houkuttavat tekemään ostoksia verkosta. 

Kosmetiikkaa verkosta -kuluttajakyselyn mukaan verkko vahvistuu kosmetiikan myyntikanavana. Vuonna 2018 vähän yli kolmannes vastaajista oli käyttänyt verkkokauppaa kosmetiikan ostospaikkana, vuonna 2019 luku oli jo 42 prosenttia. Naisista yli puolet on asioinut verkkokaupassa kosmetiikkaostoksilla siinä missä miehistä saman on tehnyt vähän alle kolmannes.

Kosmetiikan ostaminen verkosta on yleisintä nuorten aikuisten keskuudessa. Kyselyn mukaan kosmetiikan verkko-ostoksia tekevistä 25‒34 -vuotiaista 14 prosenttia hankkii suurimman osan tarvitsemastaan kosmetiikasta verkkokaupasta. Verkko-ostaminen on suosittua myös alle 24-vuotiaiden keskuudessa, joista noin kolmannes ostaa lähes puolet kosmetiikastaan verkosta. Vuoteen 2018 verrattuna myös iäkkäämpien, erityisesti 55-64-vuotiaiden, kosmetiikan verkko-ostoksia tekevien kuluttajien määrä on kasvanut.

Kätevyys ja vertailemisen helppous ensisijaisia verkko-ostosten syitä

Kosmetiikkaa verkosta -kyselyssä selvitettiin kuluttajien yleisimpiä syitä kosmetiikan verkko-ostoksiin. Selvitys tukee muiden vastaavien verkkokauppatutkimusten tuloksia: verkko-ostoksia suositaan ostamisen helppouden, hinnan ja vaihtoehtojen ja niiden vertailun vuoksi.

bloggaaja verkkovaraani

Kuva: Pixabay

Esimerkiksi muihin ikäryhmiin verrattuna tuotteiden vertailu ja valinnan helppous nousevat merkittäviksi syiksi 65-75-vuotiaissa ostaa kosmetiikkaa verkkokaupoista. Yllä mainittujen syiden lisäksi miehet ja alle 24-vuotiaat antavat painoarvoa verkko-ostoksissa muita vertailuryhmiä enemmän muiden suosituksille tai arvioille. Se, ettei tuotemerkkiä saa asuinpaikkakunnalta, vaikuttaa erityisesti naisten päätökseen asioida verkkokaupassa.  

Ihonhoito kasvattaa suosiotaan

Kosmetiikalla on paikkansa suomalaisten arjessa. Suomen kosmetiikkamarkkinoiden arvo kuluttajahinnoissa oli vuonna 2018 vähän yli 900 miljoonaa euroa ja keskimääräinen suomalainen käytti kosmetiikkaan rahaa noin 170 euroa[2].

Vuonna 2018 erityisesti ihonhoitotuotteiden myynti nousi. Näiden tuotteiden myynti kasvoi kaikissa jakelukanavissa aina päivittäistavarakaupasta apteekkeihin. Kosmetiikkaa verkosta -kyselyn mukaan kuluttajat ostivat myös verkosta ihonhoitotuotteita muita kosmetiikan tuoteryhmiä useammin. Ihonhoitotuotteiden myynnin kasvussa näkyi erityisesti korealaisten kauneudenhoitorutiinien vaikutus: erilaisten kasvojenhoitotuotteiden ja esimerkiksi kasvonaamioiden myynti on voimakkaassa kasvussa. Suomalaiset kiinnittävät huomioita myös auringolta suojautumiseen ja vuoden 2018 lämpimän kesän vaikutuksesta aurinkosuojatuotteiden myynti kasvoi lähes 40 prosenttia.  

Myös miesten partatrendi pitää pintansa edelleen, mikä näkyy parranhoitotuotteiden myynnin kasvussa. 

Lisätietoja:

Eeva-Mari Karine
Asiantuntija, Teknokemian Yhdistys ry
eeva-mari.karine (at) teknokemia.fi 


[1] Teknokemian Yhdistys ry selvitti Kosmetiikkaa verkosta 2019 -kuluttajakyselyllä suomalaisten kosmetiikan ostoa verkkokaupoista sekä ostohalukkuuteen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimus toteutettiin Bilendin toimesta viikolla 8 ja siihen vastasi 1000 suomalaista. Otos edustaa 18-75-vuotiasta väestöä sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

[2] Lähde: Teknokemian Yhdistyksen tilastot vuodelta 2018.



Takaisin