Ei sisällä -väittämät kohta kosmetiikan historiaa

Teknokemian Yhdistys ry (info a teknokemia.fi), 4.2.2019

Miten sinä haluaisit, että kosmetiikkaa mainostetaan? Tuotteen positiivisilla ominaisuuksilla vai kertomalla, mitä tuote ei sisällä? Tulevaisuudessa väittämät keskittyvät enemmän tuotteiden positiivisiin ominaisuuksiin ja vaikutuksiin - siihen kannustaa myös lainsäätäjä tiukentamalla ei sisällä -väittämätyyppien käytön ohjeistusta.

Mainonnan kääntyminen positiivisempaan suuntaan on kaikin puolin hyvä juttu. Ensinnäkin se auttaa näkemään tuotteesta nopeasti, mitä tuote tekee tai mitä se sisältää. Ei sisällä jotakin ainesosaa -väittämä, ei ole relevantti, varsinkin jos sillä viitataan kosmetiikassa sallittuihin aineisiin, koska kaikilla kosmetiikassa sallituilla aineilla on oma merkityksensä tuotteissa. Sitä paitsi negatiiviset tuoteväittämät eivät kerro itse mainostettavan tuotteen ominaisuuksista mitään.

Jatkossa kosmetiikan väittämissä kannattaa korostaa tuotteiden positiivisia ominaisuuksia, mihin myös lainsäätäjä kannustaa. EU komission kosmetiikkakomitea julkaisi heinäkuussa 2017 teknisen dokumentin muun muassa kosmetiikan ei sisällä -väittämien käytöstä kosmetiikan valvonnan tueksi. Se ottaa aiempaa tiukemman linjan, millaisia väittämiä kosmetiikkatuotteista ei tulisi käyttää. Muun muassa "ei sisällä parabeenejä" -väittämätyypit jäävät historiaan, koska kosmetiikassa ei saa jatkossa mollata ainesosia, jotka ovat kosmetiikkakäyttöön turvalliseksi todettuja. 

Dokumentti on siis vahva kannanotto sen puolesta, jotta kosmetiikan väittämät siirtyvät aiempaa enemmän tuotteiden hyvien ominaisuuksien korostamiseen. Asia kannattaa nähdä positiivisena - näin tuotteiden todelliset, hyvät ja innovatiivisuudet ominaisuudet tulevat aiempaa paremmin esille. Kosmetiikka on positiivinen asia.

Heinäkuusta 2019 lähtien markkinoille saatettavien kosmetiikkatuotteiden väittämien tulisi olla tämän uuden ohjeistuksen mukaisia.



Takaisin