Teknokemian Yhdistys mukana kampanjoimassa turvallisen verkko-ostamisen puolesta

Teknokemian Yhdistys ry (info a teknokemia.fi), 7.9.2018

Suomalaiset viranomaiset ja muut organisaatiot kampanjoivat laajalla rintamalla turvallisen verkko-ostamisen puolesta. Kuluttajien shoppailu kaukomaiden verkkokaupoissa on kasvanut voimakkaasti jatullin läpi kulkee yhä enemmän pieniä paketteja. Pahimmillaan nämä ostokset ovat viranomaisten havaintojen perusteella ”vaarallista roskaa”. Kampanja haluaa herätellä kuluttajia tunnistamaan oma vastuunsa: jos ostat tavaraa suoraan EU:n ulkopuolelta, olet myös vastuussa tuotteiden turvallisuudesta.

EU:ssa on tiukkoja vaatimuksia esimerkiksi kosmetiikalle, lelujen, terveydenhuollon tarvikkeiden ja sähkölaitteiden turvallisuudelle sekä elintarvikkeiden, lääkkeiden ja kemikaalien sisältämille aineille. Kun kuluttaja ostaa tuotteita itse suoraan EU:n ulkopuolelta, nämä vaatimukset eivät välttämättä täyty. Viranomaisten tiedossa on tapauksia, joissa kaukomailta ostetusta laturista on syttynyt raju tulipalo, ravintolisä on sisältänyt muuntohuumetta, kosmetiikka on aiheuttanut vakavia allergisia reaktioita ja kuluttajat ovat ostaneet kemikaaleja, joiden myynti ja käyttö on turvallisuussyistä EU:ssa kielletty. 

Kampanjan tavoitteena on antaa nettishoppailijoille työkaluja siihen, miten valita netistä turvallisempia tuotteita. Kampasivustolle www.omallavastuulla.fi on kerätty tuoteryhmittäin, esim. kosmetiikka, vinkkejä, mitä nettishoppailijoiden kannattaa ottaa huomioon, kun ostaa tuotteita EU:n ulkopuolisista verkkokaupoista. Turvallisuuden lisäksi kampanja muistuttaa myös, että turhat ja mahdollisesti haitallisia kemikaaleja sisältävät verkkokauppaostokset kuormittavat ympäristöä.

Kampanja näkyy Ylellä ja somessa

Kampanjan kasvona nähdään näyttelijä Ville Myllyrinne. Hän esittää myyjää, joka videospoteissa myy ravintolisää kivesten surkastuttajana ja kännykän latureita talonpolttajana. Kivijalkakaupoissa tällaiseen myyjään tai tarjouksiin tuskin törmää. Myllyrinteen tähdittämät videot pyörivät Ylellä tämän viikon ajan yhteiskunnallisena mainontana ja kampanjaosapuolten somekanavissa. 

Lisäksi kampanjan viestiä jaetaan aktiivisesti eri some -kanavissa: Kampanjan meemit kertovat mustalla huumorilla höystettynä siitä, mitä vaaralliset tuotteet voivat pahimmillaan saada aikaan. Myös Teknokemian Yhdistys jakaa tietoa aiheesta mm. Twitterissä.

Omalla vastuulla luomiväri2

Kampanjan takana

Mukana kampanjassa ovat Elintarviketurvallisuusvirasto Evira, Euroopan kuluttajakeskus Suomessa, Kaupan liitto, Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira, Suomen ympäristökeskus Syke, Säteilyturvakeskus STUK, Teknokemian yhdistys, Tulli, Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Viestintävirasto.

Lue lisää: www.omallavastuulla.fi

Teknokemian Yhdistykseltä lisätietoja kosmetiikan turvallisuuteen liittyvissä asioissa:

  • Eeva-Mari Karine, 050 338 4236, eeva-mari.karine (at) teknokemia.fi


Takaisin