Tiesitkö tämän aurinkosuojista?

Teknokemian Yhdistys ry (info a teknokemia.fi), 1.6.2018

Moni oleilee auringossa kerrallaan liian pitkään ja huomaa usein tämän vasta myöhemmin illalla ihon kuumottaessa ja punoittaessa. Näillä vinkeillä nautit turvallisesti auringosta!

Auringon iholle aiheuttamat vahingot johtuvat sekä UVA- että UVB-säteilystä. Näistä UVB -säteet tunkeutuvat uloimpaan ihokerrokseen ja vaurioittavat soluja. Tästä seuraa ihon palaminen. UVA-säteet tunkeutuvat vielä syvemmälle ihoon ja aiheuttavat suoraa vahinkoa tukikudokselle, mikä vanhentaa ihoa. Sekä UVA- että UVB-säteet voivat aiheuttaa ihosyöpää.

Auringolta on siis syytä suojautua - ensisijaisesti vaattein, päähinein ja suojalasein sekä välttelemällä keskipäivän aurinkoa. Lisäksi kannattaa käyttää ihon paljaille kohdille aurinkosuojavoidetta. Kaikista suojatoimista huolimatta iho saa aina jonkin verran säteilyä, sillä mikään aurinkosuojatuote ei takaa sataprosenttista aurinkosuojaa.

‒ Rusketusta mielivän ei kannata vältellä aurinkosuojaa tai korkea suojakerrointa, sillä iho kyllä ruskettuu, mutta hitaammin, toteaa asiantuntija Eeva-Mari Karine Teknokemian Yhdistyksestä.

kesä2 pixabay

Aurinkosuojakertoimen matematiikka

Aurinkosuojien suojakerroin ilmoittaa, kuinka kauan voit oleskella auringossa palamatta verrattuna aikaan, jonka oma iho kestää auringon säteilyä ilman suojausta. Esimerkiksi suojakerroin SK 15 antaa 15-kertaisen suojan ihon omaan suojaan verrattuna. Tämä tarkoittaa noin 5 tunnin suojaa iholle, joka ilman aurinkovoidetta kestäisi auringossa palamatta 20 minuuttia. Suojakerroin on lyhenteenä joko SK tai englanniksi SPF (Sun Protection Factor).

Auringossa oleilun lomassa uimisesta ja virkistävistä pulahduksia nauttivan kannattaa valita vedenkestävä aurinkosuojatuote. Vedenkestäväksi luokitellaan aurinkosuojatuotteet, joiden suojatehosta on jäljellä puolet kahden 20 minuutin vesikylvyn jälkeen. Vedenkestävyyskään ei siis tarkoita, etteikö aurinkosuojaa olisi lisättävä säännöllisesti.

Riittävästi kerralla ja tarpeeksi usein

Suojakertoimen valinnan lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota myös tuotteen oikeaan käyttöön. Aurinkosuoja on hyvä levittää noin puoli tuntia ennen auringossa oleilua, jotta se ehtisi imeytyä iholle. Suojakerroin antaa kertoimen mukaisen suojatehon, kun aurinkosuojaa levitetään tarvittava määrä ja sitä on koko ajan iholla riittävästi. Hyvänä muistisääntönä voi pitää, että aikuisen iholle pitäisi levittää kaksi ruokalusikallista ja lapselle yksi lusikallinen levityskertaa kohden.  

‒ Jos aurinkosuojaa tulee levitettyä esimerkiksi puolet suositellusta määrästä, suojateho pienenee puoleen. Samoin teho pienenee, kun se pääsee kulumaan iholta pois. Aurinkosuojatuotetta onkin lisättävä säännöllisesti ja aina uimisen, suihkun ja kuivaamisen jälkeen, muistuttaa Eeva-Mari Karine.

Aurinkosuojatuotteet vanhenevat usein vuodessa

Aurinkosuojatuotteen pakkauksessa ilmoitetaan säilyvyysaika joko parasta käytettynä ennen tai avatun purkin -kuvalla.  Jälkimmäinen tapa kertoon tuotteen säilyvyyden avaamisen jälkeen.

‒ Aurinkosuojatuotteille tämä on useimmiten 12 kuukautta ja merkintä ilmaistaan 12 M. Viime kesänä avatun aurinkosuojaputelin tilalle kannattaa hankkia uusi, Eeva-Mari Karine jatkaa.

Auringon säteet ja suojaus

  • Keskipäivän aikana (klo 11-15) säteily on voimakkainta, joten silloin kannattaa välttää auringossa oleilua.

  • Makuulla saatava säteilyannos on noin neljä kertaa suurempi kuin pystyasennossa saatava.

  • Auringolta kannattaa suojautua vaatteilla, hatuilla, aurinkolaseilla ja aurinkosuojatuotteilla.

  • Pienten lasten iho on suojattava ensisijaisesti sopivalla vaatetuksella, ja vauvoja ei pidä altistaa auringon säteilylle lainkaan.

aurinkosuojat

Lisätietoa: Eeva-Mari Karine, Teknokemian Yhdistys ry, puh. 050 338 4236

Lisätietoa auringosta ja aurinkosuojatuotteista:



Takaisin