Kosmetiikan myynti vankalla pohjalla

(info a teknokemia.fi), 4.5.2017

Suomen kosmetiikkamarkkinat pysyivät vuonna 2016 kokonaisuudessaan ennallaan vuoteen 2015 verrattuna, vaikka myynti tuoteryhmien välillä vaihteli. Muun Euroopan trendit näkyivät Suomen myynnissä: erityisesti värikosmetiikan suosio on nousussa. Lisäksi miesten kosmetiikan myynti näyttää vahvistuvan.

Kosmetiikkatuotteiden kokonaismyynti Suomessa vuonna 2016 oli Teknokemian Yhdistyksen arvion mukaan 860 miljoonaa euroa kuluttajahinnoissa ilmoitettuna. Tästä kotimaisten valmisteiden osuus oli 18 % ja tuontitavaroiden 82 %. Keskimääräinen suomalainen käytti vuonna 2016 rahaa kosmetiikkaan vähän alle 160 euroa.

Meikit ja tuoksut olivat kosmetiikkamyynnin vetureita. Muun muassa digitalisaation arvellaan vaikuttavan värikosmetiikan nosteeseen, koska se tuo kauneuden kaikkien ulottuville: jokaisen on helppo saada inspiraatiota ja vinkkejä kauneudenhoitoon. Suomessa myivät erityisen hyvin huuli- ja kasvomeikit kuten pohjustustuotteet.

Hygienia- ja ihonhoitotuotteiden markkinat olivat vakaat. Nämä tuotteet koetaan osaltaan välttämättömyystuotteiksi ja kysyntä on säilynyt tasaisena vuodesta toiseen. Hiustenhoidon myynti sen sijaan laski jonkin verran. 

Piirakka kosmetiikka myynti2

Kuva 1: Kosmetiikan myynnin jakautuminen tuoteryhmittäin.



Takaisin