Ammattipuhtaus- ja -hygieniatuotteissa tiiviys ja monikäyttöisyys trendejä

(info a teknokemia.fi), 29.5.2017

Ammattipuhtaus- ja -hygieniatuotteiden kokonaismarkkinat ovat Teknokemian Yhdistyksen tilastojen mukaan olleet pitkään vakaat. Sen sijaan eri tuoteryhmien ja -tyyppien kysyntä vaihtelee: nyt arvostetaan monikäyttöisiä ja tiivistettyjä tuotteita. Vuonna 2016 yhdistyksen jäsenyritysten myynti oli noin 70 miljoonaa euroa ja kasvua saavutettiin 1 %. 

Ammattipuhtaus- ja -hygieniatuotteiden yhteiskunnallinen hyöty on kiistaton, koska ne vaikuttavat suoraan kaikkien suomalaisten hyvinvointiin ja viihtyvyyteen. Niiden avulla voidaan muun muassa varmistaa elintarviketeollisuusprosessien riittävä hygieniataso sekä ehkäistä tartuntojen leviäminen sairaaloissa. Sektorilla on tärkeä rooli myös julkisten tilojen puhtaanapidossa. 

Tuotteet kehittyvät ja uusia valmisteita tulee markkinoille koko ajan esimerkiksi muuttuvien pintamateriaalien vuoksi. Valmisteiden tulee olla helppokäyttöisiä ja erityisesti annostelujärjestelmien avulla helpotetaan ja nopeutetaan ammattipuhtausvalmisteiden käyttöä sekä parannetaan työturvallisuutta. Alalla arvostetaan tuotteiden monikäyttöisyyttä, joka säästää työaikaa. Esimerkki monikäyttöisestä tuotteesta on sekä kalusteille että lattiapinnoille sopiva tuote.   

Ammattipuhtaus luvuin

Ammattipuhtausmarkkinoilla kasvoi eniten astianpesuvalmisteiden myynti, myös puhdistus- ja desinfiointituotteiden myynti nousi. Kotimaisten valmisteiden osuus on ammattipuhtaussektorilla muita teknokemian aloja suurempi, noin 40 % koko markkinasta. 

ammattipuhtauskuva pieni

Kuva 1: Ammattipuhtaus- ja -hygieniatuotteiden myynti ja myynnin jakautuminen tuoteryhmittäin.



Takaisin