Vieraskynästä: Kosmetiikan vaikutus nuorten minäkuvaan

Järjestimme 29.11.2016 seminaarin Personal Care in the Modern Society. Birgit Huber (IKW, Saksa) kertoi tilaisuudessa kosmetiikan vaikutuksesta nuoren minäkuvaan. Esitys perustui rheingold salonin tekemään tutkimukseen Youth Undisguised. Alla katalyytti -blogisti Heidi Saarikon kirjoitus aiheesta.

Teini-iässä nuorilla aikuisilla on edessään monia muutoksia ja haasteita niin henkisesti, psyykkisesti kuin ulkoisestikin. Nämä muutokset voivat tuntua aluksi oudoilta, epämiellyttäviltä ja hallitsemattomilta, mikä luo tarvetta kontrolloida näitä muutoksia - siinä määrin kuin on mahdollista. Tässä kosmetiikka on suuressa roolissa, sillä käytännössä ainoa jossain määrin hallittavissa oleva muutos on ulkonäkö.  

Ulkonäkö ja siitä huolehtiminen ovat yhä tärkeämpiä nuorille aikuisille, mikä käy ilmi useista tutkimuksistakin. Yhtenä syynä tähän on esitetty, että etenkin nuorilla on taipumusta ajatella maailmaa ja tulevaisuuttaan täydellisenä: täydellinen ulkonäkö, täydellinen ura ja täydellinen parisuhde. Tätä maailmankuvaa on kuitenkin erittäin haastavaa ylläpitää teini-iässä, kun kaikki muutokset tapahtuvat ilman mitään kontrollia: karvoja kasvaa uusiin paikkoihin, hikoilua tapahtuu useammin, hiukset ja iho rasvoittuvat helpommin, akne ja naama täynnä finnejä, menkat alkavat, ja lista vain jatkuu. Luonnollista on, että nuori haluaa elämäänsä edes jonkin asteista kontrollia ja varmuuden tunnetta, jonka kosmetiikalla voi ulkonäön puolesta saavuttaa. Kosmetiikan käyttö tuo siis samalla itsevarmuutta ja turvallisuuden tunnetta itseilmaisun lisäksi. 

Kosmetiikan käyttöön vaikuttaa myös merkittävästi media, ja nuorten tapauksessa inspiraation lähteenä toimii etenkin internet, jossa kiintopisteenä ovat epärealistisen täydelliset kuvat. Medialla on enenevissä määrin yhä suurempi vaikutus nuorten identiteettiin, asenteisiin, uskomuksiin ja odotuksiin, sillä yhä nuoremmat ovat tavalla tai toisella kytköksissä mediaan. Nykymaailmassa ja mediassa ihannoidaan yhtälailla täydellisyyttä, mikä ruokkii nuorten täydellisyyden tavoittelua sekä epäonnistumisen ja kontrollin katoamisen pelkoa. Nykyajan kauneusihanteena onkin muovisuus ja ilmeettömyys, jotka kätkevät taakseen muun muassa vanhenemisen ja väsymisen merkit, joiden näyttämistä pidetään epäsuotavana tai jopa heikkoutena. Nykymaailmassa itsestään huolehtimisen ja kauneuden koetaan viestittävän menestymisestä ja onnellisuudesta. Vastaavasti väsymys, epäpuhtaus ja esimerkiksi pureskellut kynnet antavat muille kuvan, että jokin on pielessä elämässäsi.

Kosmetiikalla on siis kaksijakoinen merkitys. Toisaalta se tuo kaivattua kontrollia teini-iän muutoksiin ja se on tehokas itseilmaisun keino, joka voi parhaimmillaan tuoda itsevarmuutta ja turvallisuuden tunnetta elämään. Toisaalta kosmetiikan käytön syynä voi yhtälailla olla median epärealististen kauneusihanteiden ja täydellisyyden tavoitteleminen, mitkä voivat käytännössä johtaa tyytymättömyyteen ulkonäössä, koska näitä ihanteita on erittäin vaikea tai mahdoton täyttää. Tämä samalla vahingoittaa nuoren identiteetin muodostumista ja rikkoo täydellistä maailmankuvaa. Kosmetiikkaa käyttäessä on siis hyvä pitää järki kädessä ja olla realistinen asetettujen ihanteiden suhteen. Teini-iässä on erittäin kätevää, kun sen kasvoissa olevan massiivisen yhden ainoan finnin saa peitettyä nenänpäästä juuri koulukuvapäivänä, jotta ei näyttäisi Petteri Punakuonolta. Silti on hyvä ymmärtää, että ei haittaa, vaikka menisi mökille tai hakemaan postia meikittömänä ja hiukset takussa. Jos se unelmien prinssi tai prinsessa sattuu juuri silloin kävelemään vastaan, niin hän kyllä arvostaisi sinua aivan omana itsenäsi, vaikka ripsesi tai hiuksesi eivät olisi laitettuna.

Heidi Saarikko

Heidi opiskelee neljättä vuotta Aalto-yliopistossa kemian, bio- ja materiaalitekniikan koulutusohjelmassa.


Muu materiaali

Ines Imdahlin (rheingold salon) haastattelu aiheesta Peittelemätön nuoruus - kosmetiikka nuoren minäkuvassa.