Auringolta suojautuminen tärkeää

Auringolla on monia myönteisiä vaikutuksia. Se muun muassa edistää henkistä hyvinvointiamme ja mahdollistaa kehomme D-vitamiinin tuotannon. Liiallinen auringolle altistuminen ja auringonpolttamat lisäävät kuitenkin ihosyöpäriskiä ja siksi on erittäin tärkeää suojautua auringolta.

Riski saada vakavia terveyshaittoja auringosta on suoraan yhteydessä riittämättömään auringolta suojautumiseen. Tämän vuoksi kannattaa välttää kuumaa keskipäivän aurinkoa sekä suojautua vaatteilla, päähineillä ja aurinkolaseilla. Lisäksi aurinkosuojatuotteet ovat tärkeä keino suojautumisessa.  

Aurinkosuojatuotteet ovat tehokkaita, kun niitä käytetään oikein ja riittävästi. Niitä tulisi levittää reilusti ensimmäisen kerran jo puoli tuntia ennen aurinkoon menoa ja lisätä useita kertoja päivässä. Teho vähenee, jos käyttömäärä on liian pieni. Tuotteita tulee myös lisätä esimerkiksi uimisen jälkeen ja on muistettava, ettei mikään aurinkosuojatuote anna 100 %:sta suojaa.  

Aurinkosuojat

Aurinkosuojien vaikutus D-vitamiinin saantiin

Aurinkosuojien käytön vaikutuksesta D-vitamiinin saantiin käydään usein keskustelua. Ihmisen on yhtä tarpeellista suojautua liialliselta auringonvalolta kuin varmistaa riittävä D-vitamiinitaso.  

D-vitamiinin riittävän saannin turvaamiseksi ei tarvita pitkää oleskelua auringossa. Vaaleaihoisten tarvitsee oleilla auringossa vähemmän aikaa kuin tummaihoisten riittävän D-vitamiinitason varmistamiseksi: kesäkuukausina vaaleaihoisen tarvitsee altistaa käsivartensa ja jalkansa auringonpaisteelle vain 15 minuutin ajan päivittäin[1]

Mikään aurinkosuoja ei suojaa UV-säteiltä 100 %:sti, vaikka niiden tehtävä on suodattaa ihon palamisen ehkäisemiseksi myös D-vitamiinin tuotantoon vaikuttavia UVB-säteitä. USA:n Skin Cancer Foundationin mukaan[2] joka päiväisellä aurinkosuojatuotteiden käytöllä ei ole osoitettu olevan vaikutusta D-vitamiinitason vajaukseen, koska mikään aurinkosuoja ei anna täydellistä suojaa. Esimerkiksi suojakerroin 30 estää oikein käytettynä 97 %:a säteilystä. Aurinkosuojatuotteet eivät siis estä D-vitamiinituotantoa kokonaan. Mikäli siis oleilee pitkiä aikoja auringossa, kannattaa siltä suojautua muun muassa käyttämällä aurinkovoiteita. 

Monet järjestöt, kuten Euromelanoma[3], suosittelevat suojautumaan auringolta niiden tunnettujen haittavaikutusten vuoksi ja suosittelee D-vitamiinin ottamista lisäravinteena. Euromelanoma -järjestön mukaan:  

  • Vältä auringonpolttamaa.
  • Vältä liiallista auringolle altistumista.
  • Vältä D-vitamiinin puutosta: ota D-vitamiinia lisäravinteena maasi suositusten mukaisesti.
  • Opi tuntemaan ihosi ja pitämään siitä huolta.  

[1]Vitamin Council

[2]Skin Carcer Organisation

[3]Euromelanoma