Kosmetiikan Ei sisällä -väittämistä positiivisien ominaisuuksien korostamiseen

Miten sinä haluaisit, että kosmetiikkaa mainostetaan? Tuotteen positiivisilla ominaisuuksilla vai kertomalla, mitä tuote ei sisällä? Tulevaisuudessa väittämät keskittyvät nykyistä enemmän tuotteiden positiivisiin ominaisuuksiin ja vaikutuksiin - siihen kannustaa myös lainsäätäjä tiukentamalla ei sisällä -väittämätyyppien käytön ohjeistusta.

EU komission kosmetiikkakomitea julkaisi heinäkuussa 2017 kosmetiikan väittämien valvonnan tueksi teknisen dokumentin, jossa ohjeistetaan muun muassa kosmetiikan ei sisällä -väittämien käyttöä. Jatkossa kosmetiikassa kannattaakin korostaa tuotteiden todellisia vaikutuksia, koska ohje ottaa aiempaa tiukemman linjan sellaisten väittämien käyttöön, jotka eivät liity itse tuotteen ominaisuuksiin. 

Muun muassa "ei sisällä parabeenejä" -väittämät jäävät historiaan, koska kosmetiikan väittämillä ei saa jatkossa väheksyä ainesosia, jotka ovat kosmetiikkakäyttöön turvalliseksi todettuja – lisäksi kaikilla kosmetiikassa sallituilla aineilla on myös oma merkityksensä tuotteissa. Ei sisällä jotakin ainesosaa -väittämät eivät myöskään ole mainostettavan tuotteen kannalta yleensä edes relevantteja, koska ne eivät kerro itse tuotteen ominaisuuksista.

Kosmetiikan mainonnan kääntyminen positiivisempaan suuntaan on kaikin puolin hyvä asia. Se auttaa näkemään tuotteista ensisilmäyksellä todelliset, hyvät ja innovatiiviset ominaisuudet. Lisäksi se auttaa kuluttajia vertailemaan tuotteita jo ostotilanteessa. Kosmetiikka on positiivinen asia.

Pikkuhiljaa kosmetiikan väittämien tyyli siis muuttuu. Heinäkuusta 2019 lähtien markkinoille saatettavien kosmetiikkatuotteiden väittämien tulee olla tämän uuden ohjeistuksen mukaisia.